Terugblik M21 – Pont Saint Maxence Vitry en Artois

Omdat de terugvlucht (vorige week) vanuit Zevenhuizen bij ons niet heel soepel verliep, om het mild uit te drukken, bleven de koppels tot maandagmiddag bij elkaar (makkelijk zo’n vrije dag). Daarna gescheiden en nagekeken op luis. Na drie dagen naast elkaar te hebben gezeten was het niet de vraag óf ze luizen hadden opgelopen, maar hoeveel. Ik moet zeggen dat het meeviel. Alleen de duiven met zichtbaar een luisje (20%) heb ik een spuitje gegeven. De rest niet.

Dinsdagochtend de weduwnaars niet los gehad, dinsdagmiddag de duivinnen wel. Die waren zondagavond thuis en hadden het minste geleden. Besloten om de duiven die zondagavond laat en maandag thuis kwamen niet mee te geven op de MF vlucht en dat was nog best een flinke ploeg. Een week daarna is de 1e Eendaagse fondvlucht en dan moeten ze weer fit zijn.

Woensdagochtend de weduwnaars voor de eerste en laatste keer deze week eruit (dacht ik toen). En ze hadden er zin in. Ze knalden er allemaal uit. De mest werd ook beter met pluimpjes erop. Alleen de laatkomers waren duidelijk nog niet zover dat ze mooie ronde bolletjes met een pluimpje erop hadden. Dit verbeterde zichtbaar de daaropvolgende dagen.

Donderdag:

Donderdagochtend duiven niet los want inkorfdag. Donderdagmidddag rond 15 uur opeens een app dat het inkorven wordt uitgesteld naar vrijdagavond om zondag los te gaan. Pff. Daar gaan we weer dacht ik. Er gebeurt weer wat ongebruikelijks in de voorafgaande week en meteen paniek in de tent. Ik weet wel hoe dat gaat (heb namelijk zelf in het bestuur gezeten). Het afdelingsbestuur is gedurende de week waarschijnlijk platgebeld en gemaild door lieden die het een heel goed idee zouden vinden om pas vrijdag in te korven. En als de media weer bol staan over code geel vanwege de regen dan is een dergelijke beslissing makkelijk genomen. Maar als je gewoon bij de feiten blijft dan zie je dat zaterdag de beste dag is om te lossen en niet zondag (deze alinea schrijf ik op donderdagmiddag). En ja, prima als je vindt dat we een vrijdaginkorving nodig hebben, maar ga dan niet naar Pont Saint Max, maar naar Roye of dichterbij. Iets dat je makkelijk kunt berijden en zaterdagochtend op tijd kunt lossen. Nu verklein je je lossingskansen met 50% omdat je op zondag maar een paar uur hebt om te lossen. O wacht een update:  Er is een hele kleine kans dat we toch zaterdag gaan lossen in de loop van de ochtend mits het weer top is.”

Ah, er wordt ingezien dat het misschien niet handig is om je tot zondag te beperken. Je staat natuurlijk enorm voor paal als zaterdag iedereen lost en wij niet. Ben benieuwd waar we dan wèl heen gaan.

Vrijdag:

Op vrijdagochtend besloten om een grote groep weduwnaars thuis te laten met het oog op de dagfond volgende week. Ik wil het risico niet lopen dat er zaterdag een noodlossing plaatsvindt, of – als ze niet los gaan – dat het zondag niet veel beter is.

In de tussentijd weer een update: “Besloten is om na inkorven door te rijden naar Vitry-en-Artois, dit is de maximale afstand die in één nacht bereikt kan worden. Hier zullen de chauffeurs rusten om eventueel door te rijden naar Pont St. Maxence.”

Ja hoor, natuurlijk (cynisch bedoeld). Alsof je vanaf daar gaat bepalen dat het de volgende dag in Pont Max goed weer is om te lossen. Nee natuurlijk niet! Als het zaterdag goed weer is, dan  moet je ze gewoon lossen waar je staat. Ik begrijp de goede bedoelingen wel. Iedereen doet zijn best. Maar je maakt het jezelf zo moeilijk. Iedereen kan het weer voorspellen, maar niemand weet hoe het uitpakt. Korf donderdag in en ga naar de geplande losplaats. Kun je lossen prima. Kan het niet, dan kom je terug. Dat had ook deze week makkelijk gekund. En alle opmerkingen over dierenwelzijn: de meeste duiven hebben  3 dagen rustig in een mand gezeten en daarna 40-90 km gevlogen. Als ze niet goed genoeg zijn, dan hou je ze thuis. Nu hebben we een hoop onrust gehad en een vlucht van 270 km. Wat 390 had moeten zijn. Maakt mij niet uit hè, maar a.s. zaterdag vliegen we ruim 500 km. Met -zo als het er nu naar uit ziet- NW 4. Een beetje vlieguren maken had dan wel beter geweest. Nu gaan er een hoop kraken, let maar op. En dan weer verplaatsen naar vrijdag?? Beetje zuur stukje? Ja, mag je vinden. Zo kijk ik er tegenaan. Als je bang bent dat je duiven moe zijn dan korf je niet in. Dat is dierenwelzijn.

Dan de vlucht zelf. 270 km. Met een wind voornamelijk uit het Westen en draaiend naar ZW. 1700 mpm gaan ze vast niet halen, maar 1500 toch zeker wel. Dat bleek ook wel uit de meldingen van Zuid-Holland die ‘gewoon’ in Pontoise zijn gelost (ondanks wat buien over Zeeland). Ook Pont Saint Maxence van afdeling 7 verliep nagenoeg vlekkeloos (13:15 gelost).

Op compulive verscheen de eerste melding en op basis van die snelheid moesten we op ’53 pakken. Maar op ‘53 niks. Ik zag de klok omslaan naar ‘54 en net toen ik opkeek van mijn telefoon kwam er een duif aan. Mmm aan de manier van vliegen vreesde ik het al. Dat wordt een lastig verhaal. Na 3 lokkers nog niet landen en dan komen er een paar bij die ook niet naar beneden willen. Toen had ik het wel gehad en ben rustig gaan zitten kijken wat er verder gebeurde. Lang verhaal kort, slechte uitslag, maar niet omdat ze er niet waren. Niet steenvroeg, maar even voor ‘55 hadden we er goed bij gezeten. Nu klokken we er drie op ’58 en dan ben je gezien. Voor de volgers op facebook: we plaatsen wel weer een filmpje als ze gewoon meteen landen. Om nou 3 minuten naar een vliegende duif te zitten kijken is voor niemand leuk.

Twee referenties:

Marcel Kroon, Assendelft speelt de 2e in Kring 3 tegen 1782 duiven. Goed voor de 18e in de Afdeling. Halve Kramer.

Comb. Kuijt-Vaas, Wormerveer speelt de 4e in Kring 3 tegen 1782 duiven met een rechtstreekse van ons hok. 29e in de Afdeling.

Nou tot volgende week. Dan gaat het erom spannen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *