Als één van de laatste jongen geboren in het voorjaar van 2016 (alleen Red Harry was nog iets later), werd TGV op de jonge duivenvluchten gespeeld. Vanwege het beperkte aantal jonge doffertjes dat gekweekt was, werd TGV samen met zijn mannelijke hokgenoten eind juli 2016 na vijf jonge duiven vluchten ingehouden.
Als jaarling vertrok TGV meteen als de trein waaraan zijn naam is ontleend. Met onder andere resultaten als
Quievrain 23/2985
Oudenaarde 39/2929
Chimay 63/2803
werd hij in de club 1e duifkampioen vitesse.
Daarna zakten zijn prestaties wat in en op de dagfond werd hij slechts een 58e NPO op Argenton behaald. Niet echt een reden om te mogen blijven, maar gezien het feit dat hij nog maar jaarling was en toch wel wat klasse liet zien, kreeg hij nog een kans in 2018. En die kans greep hij met beide vleugels aan …
Al vroeg in het voorjaar werd al een leuke prijs gehaald op de vitessevlucht vanuit Asse Zellik: 65e tegen 2.865 duiven en met nog wat kleinere prijsjes werd warm gedraaid voor het verdere werk. En warm werd het… De heetste zomer sinds 1976 met wekelijks wind uit (noord)oostelijke richting. Alle vluchten waren pittig. En vanaf 20 mei komt TGV in vorm. Op Pont Sint Maxence (387 km) een 25e in de Kring tegen 2.587 duiven. In heel Noord-Holland is dit een verdienstelijke 72e plaats tegen 11.726 duiven. Dan komt de eerste dagfondvlucht Pithiviers (514 km). Nog niet geheel overtuigd van zijn kunsten op de verdere vluchten, wordt TGV als 3e getekende ingekorfd. Hij arriveert dan ook niet als eerste op het hok maar met een 23e NPO tegen 5.717 duiven brengt hij een hoop aangewezen punten binnen.
Na een week rust volgt de tweede dagfondvlucht Issoudun (650 km). Vanwege slecht zicht op de route werd de vlucht teruggebracht naar Laon met slechts 329 km. Nu komt zijn hoge basissnelheid goed van pas, want de meeste dagfondduiven worden eruit gesprint. Resultaat een 7e NPO tegen 4.185 duiven. Prachtresultaat, maar je hebt er niks aan want de vlucht telt niet mee voor de dagfond bij de landelijke competities. Wel kwam het besef dat we hier te maken hebben met een knappe duif. Vanaf toen werd hij dan ook steeds als 1e getekende gezet en dat vertrouwen werd niet beschaamd.
Op de eerste sectorvlucht vanuit Chateauroux (669 km) werd hij weliswaar op flinke achterstand gezet door hokgenoot ‘Juno’ die een 2e in Noord-Holland en een 5e in de sector speelde tegen ruim 12.000 duiven. Maar een 30e NPO tegen 4.067 duiven is natuurlijk nog steeds een topprestatie. En dan sta je na 3 vluchten 1e kampioensduif Dagfond in Noord-Holland. Met nog 3 vluchten te gaan kan nog van alles gebeuren. En zeker op een Argenton (698 km) met tegenwind. Dan moet je van goeden huize komen om aan te haken. Veel duiven zijn al afgehaakt omdat ze gewoonweg de omstandigheden niet aan kunnen en dan nog zo’n kraker eroverheen. En dan komen na 10,5 uur vliegen drie duiven binnen 1 minuut aan. TGV weet nog net als eerste het hok in te sprinten en wint daarmee weer een 7e NPO. Red Harry, halfbroer van TGV wordt 8e en de 020 alias De Amsterdammer (neef van TGV) wordt 9e. Deze keer tegen 2.853 duiven.
En dan komt de vlucht van het jaar: Nationaal Chateauroux. Zouden we hier weer op kunnen schitteren zoals in 2016? Met een flinke Noord-Westenwind treffen we helaas het slechtst denkbare scenario. Nationaal kan het geen vroege worden maar in Noord-Holland moeten we er toch weer bij kunnen zitten? En wederom tikt TGV als eerste aan. Slechts 10 minuten van de winnaar van het concours, maar ze vallen hard dus geen plek bij de top-10. Hij wordt 14e NPO tegen 2.217 duiven.
Op vrijdag valt het Spoor der Kampioenen in de bus. En tot onze grote verwondering zien we dat TGV op een voorlopige 2e plaats staat bij de Dagfond in de WHZB/TBOTB competitie. Achter een superduif uit Lisse. Maar omdat in sommige afdelingen de 2e vlucht niet op een dagfondafstand is gelost, telt de 6e en laatste dagfondvlucht ook mee. We hebben dus nog een kans. Maar ja wat is de kans dat TGV wéér een kopprijs pakt. Dan moet alles wel mee zitten.
Zoals elke dag kom je in het hok en kijk je naar je beste duif. En dan blijkt dat er twee pennen in zijn broedbak liggen. Wel #@$# !! Zijn 1e èn 2e pen tegelijk gegooid aan één kant. Een groot gapend gat in zijn vleugel. Hij voelt ook wat dun aan. Heeft zelfs wat slechte mest. De twijfel slaat toe. Moet hij nog wel mee? Mensen beginnen te bellen en er wordt veel geld geboden om hem te kopen. Maar we verkopen hem niet en zeker niet voor de vlucht. Chinezen komen langs om TGV te bekijken. Zelfs nog de avond voor inkorving van de laatste vlucht. De twee ingroeiende pennen zijn nog lang niet zo ver ingegroeid als ze zouden moeten zijn. Toch voelt TGV weer goed aan. Hij gaat mee!
Vlak voor inkorving horen we dat de vlucht van Gien (550 km.) vanwege de hitte ingekort wordt naar Fontenay (513 km.). Nou ja, dat is misschien niet helemaal nadelig voor hem gezien het verloop van de voorgaande twee weken. Normaal zijn we niet zo zenuwachtig voor een vlucht, maar nu was de spanning wel erg hoog opgelopen. De laatste vlucht. Maken of breken… In de tuin, bloedheet weer, met de gebruikelijke kijkers erbij. En dan opeens een duif. We zagen hem niet aankomen omdat hij uit het westen kwam. Op de schommel, op de klep en erin. Bijna te snel voor de camera. Maar het was wel weer de TGV dus dat was een goed teken. Doormelden. Niet de eerste melding in de club. Dat is meestal geen goed teken, maar onze club vliegt zo goed dat het weinig zegt. Zo ook deze keer. 4e melding op compuclub live. Dat is niet slecht. In elk geval daarmee de 1e Kampioensduif in de afdeling 6 Noord-Holland geworden en de nodige 1e kampioenschappen in de Fondclub van afdeling 6 Noord-Holland binnengehaald.
Maar hoe zit het met WHZB? Uiteraard de prestaties van de concurrenten bekeken en er zouden er toch niet veel voor kunnen komen?
Copyright 2018-2023 Kramer duiven | All Rechten gereserveerd | Made by Yoomedia.nl