Pattaya International Pigeon Race: een geweldige ervaring!

Donderdag 9 januari 2020 om 17:15 vertrokken we met vlucht KL0875 vanaf Amsterdam Schiphol met bestemming Bangkok, Thailand. Einddoel: Pattaya, Thailand om de finale van de Pattaya International Pigeon Race te volgen. Na een voorspoedige vlucht kwamen we vrijdag rond 10 uur ’s ochtends aan op het vliegveld in Bangkok. Bij het uitstappen kwam de warme, vochtige lucht je meteen tegemoet. Het was zonnig en circa 30 graden. Na de paspoortcontrole zochten we ons reisgezelschap op. Lex en Ingrid de Jongh (Team GPS/GPS-auctions.com) hadden het vervoer naar het hotel geregeld. Samen met Lex, Ingrid, Ype, Anita, Janus en Eveline werden we naar ons hotel in Pattaya gebracht. Met het drukke verkeer in Pattaya toch wel een kleine 2 uur rijden. Na een paar uurtjes gerust te hebben met een kort bezoekje aan het strand en de ‘infinity pool’, stond een busje klaar om ons naar het welkomstfeest te brengen. Op het terrein waar het grote hok van de race staat, stonden talloze tafels en stoeltjes klaar om de gasten te verwelkomen. Kosten noch moeite werden gespaard om de gasten te entertainen. Onbeperkt Thais eten, een vuurwerkshow, zangers en zangeressen uit Thailand got Talent en allerlei andere dans en zangshows werden opgevoerd. Andere Nederlandse duivenvrienden sloten zich bij ons aan en zo zit je opeens naast Jan Hooymans over duiven te praten en komt Gerard Koopman even gedag zeggen. Kortom, een mooie start van de reis.

De volgende dag, zaterdag, worden we wakker en zien we dat de 1.941 duiven gelost zijn om 7.15 uur. Met een afstand van 530 km. is mijn inschatting gezien de wind en het verloop van een andere eenhoksrace in Thailand, dat de duiven rond 15 uur aan kunnen komen. Rond 12 uur vertrekken we met de bus om naar de race te gaan. Daar aan gekomen zijn er al veel deelnemers die de aankomst van de race willen bijwonen. Nu ook weer onbeperkt eten en drinken tijdens het wachten. Vooraf wordt druk over de kansen gespeculeerd. Allen zijn we het erover eens dat het de ene keer beter gaat dan de andere keer. Bij eenhoksraces geldt zeker dat resultaten in het verleden niets zeggen over de toekomst. Maar omdat in voorgaande jaren Nederlandse duiven het zeer goed hebben gedaan in Pattaya, hopen we toch voorzichtig op een goede klassering voor de Nederlandse duiven. Het aanvankelijk uitstekende weer verandert geleidelijk in donkere wolken boven de hokken. Dan opeens om 15:08 stijgt het geroezemoes en zien we twee duiven boven de hokken aankomen. Na een paar rondjes landden de duiven en met een verschil van een paar seconden lopen ze naar binnen. Zou het?? Helaas, op de schermen zien we dat de eerste duif een Duitser is en de 2e duif komt uit Thailand.

Beelden aankomst 1e en 2e duif PIPR 2020

Nou ja niet getreurd, top 10 kan nog. Dan wordt het donker en begint het hard te regenen. Het duurt vervolgens nog 37 minuten voordat de volgende duiven arriveren. Duif nummer 4 en 5 vinden het prima dat ze er zijn en blijven vervolgens uren buiten zitten. We zullen helaas nooit weten wie daardoor zijn grote prijs heeft verspeeld, want de andere duiven gaan gewoon naar binnen. Maar al wat er komt, geen Nederlandse duif. Pas bij duif 47 zien we een Nederlandse naam op het scherm verschijnen. Team Koopman klokt de eerste Nederlandse duif. Bakker & Zn. op plaats 57. Team Van Oss op plek 90 en Comb. van Wanrooij op nr. 97. Vijf duiven bij de eerste 100 is toch wel een mager resultaat.

Na de race gaan we met ons reisgezelschap Pattaya in om een hapje te eten en belanden we op de drukke Walking Street. Daar zien we waar Pattaya beroemd (en berucht) om is: overal waar je kijkt (jonge) prostituees en de zogenaamde ‘ladyboys’. Het lekkere eten en drinken verzacht enigszins de teleurstelling en in het hotel nemen we nog een drankje na en praten we na over de oorzaak waarom de Nederlanders het zo opzichtig hebben laten liggen. Het enige dat we kunnen bedenken is dat Nederlandse duiven mogelijk minder goed opgewassen zijn tegen slechte weersomstandigheden vanwege het lossingsbeleid in Nederland. Wij lossen immers alleen onder zo optimaal mogelijke omstandigheden, terwijl in andere landen minder moeilijk wordt gedaan over een regenbuitje. Aan de kwaliteit kan het niet liggen want voorgaande races werden door Nederlanders gewonnen.

De volgende dag – zondag- komen de duiven goed na en om 8:49 uur en plaats 213 (13e NL duif) klokken wij onze eerste duif van de 4 in de finale. Het is een zoon van Black Mamba. Vervolgens op plek 358 en 952 nog twee en dus 3 van de 4 terug. Dat is dan wel weer iets om tevreden over te zijn.

Om 18 uur werden we verwacht bij het slotgala en de prijsuitreiking. Kledingvoorschrift: formeel. Dus met pak en stropdas aan en Marit in een mooie jurk werden we naar onze gereserveerde tafel gedirigeerd. In de zaal stonden ook de eerste 10 prijswinnaars van de race en de 5 asduiven in kooitjes opgesteld. Deze duiven werden tijdens het diner geveild. De duiven mocht je ook zelf vasthouden en bekijken. De 1e prijswinnaar van de Duitse vader en zoon Haggenmüller werd geveild voor 3,5 mln. Baht, wat ongeveer 107.000 euro is. De duif werd gekocht door – hoe kan het ook anders – een Chinese duivenmelker. Met veel ceremonieel vertoon werden de bekers en cheques uitgereikt aan de winnaars. Velen, waaronder de winnaars, waren niet aanwezig, maar er is altijd wel een landgenoot die de mega grote bekers meeneemt. Na de laatste beker en het dessert stroomde de zaal leeg en gingen we nog wat in de hotellobby drinken met de Nederlanders die nog aanwezig waren. Een aantal gingen de volgende dag naar een andere bestemming.

Beelden live veiling winnaar PIPR 2020 – Finale 530 km

Wij bleven nog twee dagen genieten van zon, zee, strand en het heerlijke Thaise eten. Op dinsdag zijn we naar de beroemde ‘Floating Market’ in Pattaya geweest. Een dorp op palen in het water, waar je allerlei spullen kunt kopen. Een enorme toeristische attractie, vergelijkbaar met de Zaanse Schans qua bezoekersaantallen. Daarna spullen pakken om woensdagochtend weer te vertrekken naar Nederland. Nee we hebben niets gewonnen, maar zijn wel een ervaring rijker. Lex en Ingrid de Jongh, bedankt voor het regelen van het vervoer en jullie gastvrijheid. We zien elkaar weer bij de Pearls of the Sky!